LinkedIn, onmisbaar ondernemersgereedschap

linkedin-logo3

Iedere ondernemer weet ondertussen van het bestaan van LinkedIn. Een ideaal platform om je zakelijke contacten te (onder)houden. Maar er is zoveel meer mogelijk met dit platform. Het is niet langer alleen een digitale rolodex of alleen geschikt voor vacatures.

Natuurlijk is LinkedIn de ideale tool om iemand met wie je een afspraak hebt even vooraf te bestuderen. Dat doen ze tenslotte ook met jou. Daarom moet jouw profiel ook optimaal ingevuld zijn. Maar dat is maar een topje van de ijsberg van de mogelijkheden.

Er gebeurt veel meer!

Met meer dan vijf miljoen leden in Nederland op het zakelijke netwerk LinkedIn, kun je er niet meer omheen . Jouw klanten, leveranciers, partners en eventueel personeel zitten er ook op. Er worden contacten gelegd, kennis gedeeld, leads binnengehaald en zelfs mooie deals gesloten. Van alle sociale netwerken is dit het meest nuttige om wat meer tijd aan te besteden.

Verborgen krachten

Tijdens mijn presentaties en trainingen komen elke keer dezelfde zaken naar voren die voor veel deelnemer onbekend zijn.

Vijf dingen die de meeste gebruikers nog niet gebruiken

  1. Het delen van kennis en relevante updates via de statusupdates;
  2. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen in je vakgebied;
  3. Bedrijfspagina’s om klanten en leveranciers te binden en te voorzien van relevante updates en nieuwtjes;
  4. Zoeken naar klantbehoeften in groepen waar de doelgroep zit, niet alleen je vakgenoten;
  5. Concurrentie- en marktonderzoek.

Kennisplatform

LinkedIn heeft de laatste jaren een grote verschuiving van haar focus doorgevoerd. Van vacature- en cv-site zijn zij gegroeid naar een wereldwijd kennisplatform. Over elk vakgebied en over elk onderwerp zijn de juiste experts en groepen te vinden. Dit zijn in de huidige informatiesamenleving onmisbare bronnen geworden. Bronnen die als je de juiste volgt, al als filter dienen tegen informatie overload.

En ook jij kunt daar je kennis verspreiden. Je sterke kanten laten zien door relevante informatie te delen.

Netwerken is een werkwoord 

Dus als je wilt opvallen of met de juiste mensen in contact wilt komen, dan moet je er wat aan doen. Veel tijd hoeft het niet te kosten. Gebruik de vakantieperiode eens om je er meer in te verdiepen. Lees bijvoorbeeld de artikelen op linkedinpro.nl die jou eenvoudig en toegankelijk op de hoogte houden. Of volg een van de trainingen die hieronder genoemd zijn. Ook in-company mogelijk!

Ga gericht op social, spielerij is over!

Elke ondernemer denkt of weet dat hij iets met social media moet doen. Besteed eens wat minder tijd aan Facebook en Twitter en spendeer eens een uurtje per dag op LinkedIn. Je zult zien dat je er veel aan hebt. Zowel voor het verrijken van je eigen kennis en inzichten maar ook voor het deelnemen aan discussies en gesprekken.

 

 

 

Reacties